Met nog iets meer dan een jaar te gaan tot de tweede editie van Afbouw Vakdagen in Evenementenhal Gorinchem, zijn de voorbereidingen in volle gang. Samen met Ali Dikici, Accountmanager van Afbouw Vakdagen en Irma de Hoon, Business Unit Director, blikken we terug op de successen van de eerste editie en delen we een vooruitblik op wat bezoekers en exposanten kunnen verwachten in 2025. Van meer demo’s tot intensievere samenwerkingen, Afbouw Vakdagen 2025 belooft een nog groter event te worden voor de gehele afbouwsector.
Zien en ervaren; de kracht van demo’s
De eerste editie van Afbouw Vakdagen was een groot succes, maar wat wordt er hiervan meegenomen naar de volgende editie? Irma de Hoon: “Wat ik vooral heb meegenomen is het verrassend hoge aantal bezoekers. In totaal mochten we meer dan 3000 vakprofessionals verwelkomen, veel meer dan we vooraf hadden durven hopen. De interesse van bezoekers in het brede aanbod aan exposanten en de verschillende disciplines was ontzettend groot. Zo hadden we voor de stukadoren het stuc demo plein ingericht, wat een enorm succes was.”
De Hoon benadrukt het belang van demonstraties op een beurs. “Beurzen onderscheiden zich doordat ze innovaties tastbaar en praktisch maken. Online kun je veel informatie vinden, maar op Afbouw Vakdagen kun je de nieuwste ontwikkelingen daadwerkelijk zien en ervaren. Het is dan ook belangrijk dat we het aanbod op de vloer in werking laten zien. De demonstraties waren dan ook erg populair afgelopen editie.”
Ali Dikici sluit zich volledig hierbij aan en ziet de demo’s als een van de belangrijkste peilers van het event: “Er moet meer ruimte komen voor demo’s. Vorig jaar zagen we dat ook bij het Innovatieplein; bezoekers bleven hangen om de innovaties te bekijken en gingen daarna naar de stand om in gesprek te gaan over de innovaties. Vaak werden die innovaties ter plekke uitgeprobeerd. Dat werkte perfect.”
Uitbreiding van de sectoren
Voor de aankomende editie heeft het team goed geluisterd naar de feedback van zowel bezoekers als exposanten. Een belangrijke toevoeging in 2025 is de vertegenwoordiging van de schilderbranche. Ali licht toe: “Deze regio is van oudsher rijk aan bedrijven binnen de schildersector. Tot 2019 hadden zij altijd een eigen beurs in onze Evenementenhal. In 2025 willen wij deze doelgroep weer bedienen binnen het brede afbouwscala.”
Daarnaast zal er meer aandacht zijn voor de tegelbranche. “Uit de feedback bleek ook hier vraag naar was,” vertelt Ali. “We hebben inmiddels gesprekken gehad met belangrijke stakeholders binnen de sector en verwachten binnenkort meer duidelijkheid, zodat wij ook daarin weer vervolgstappen kunnen maken.”
De weg naar 2025
We zijn inmiddels halverwege richting de volgende editie en toevallig gaat dat ook nog eens gepaard met het aantal inschrijvingen. “Op dit moment hebben we al 53 exposanten, waaronder grote namen van de vorige editie, maar ook nieuwe partijen zoals Hornbach en Compaktuna” deelt Ali trots. Ali merkt dat exposanten steeds meer bereid zijn om samen te werken en bij te dragen aan het succes van de beurs. “We zijn bezig met een nieuw, grootschalig project dat de hele afbouwsector zal beslaan. Het idee kwam vanuit NOA en werd direct enthousiast ontvangen door verschillende exposanten. Het is een fantastische toevoeging voor de beurs, maar ik kan er nu helaas nog niet te veel over zeggen.”
Innovaties en ontmoetingen centraal
Ook in 2025 keren succesvolle initiatieven terug, zoals het Innovatieplein. “Maar wat volgend jaar zeker weer centraal zal staan, zijn de onderlinge ontmoetingen,” aldus Irma. “Daarom hebben we besloten om een groot centraal plein te creëren, midden op de beursvloer. Het wordt de ontmoetingsplek voor de vakprofessionals en het kloppend hart van het event.”
Ali vult aan: “Daarnaast bieden we met onze nieuwe app een tool aan om die gesprekken nog makkelijker plaats te laten vinden. Zo kunnen bezoekers en exposanten elkaar zelfs al voorafgaand aan de beurs ontmoeten en met elkaar communiceren. Via de app kunnen zij afspraken inplannen en krijgen ze aanbevelingen van relevante partijen. Op deze manier bouwen we voort op het faciliteren van waardevolle ontmoetingen.”
Van kennismaking naar samenwerking
Afbouw Vakdagen 2025 staat in het teken van groei. “Tijdens Afbouw Vakdagen 2025 zullen we 2 jaar verder zijn sinds de lancering, maar we hebben niet stilgezeten,” zegt Irma. “We willen van ‘goed’ naar ‘uitstekend’. Dit is hét event voor de afbouwsector en we hebben geweldige reacties gekregen op de eerste editie. Maar wij zijn een organisatie die altijd streeft naar perfectie.”
Ali sluit af: “In 2023 hebben we iedereen leren kennen. In 2025 willen we dit verder uitbouwen met nieuwe samenwerkingen binnen de afbouwsector. We willen alles uit de kast halen om van de tweede editie een nog groter succes te maken.”
Ali Dikici
Accountmanager
Ali.Dikici@easyfairs.com
+31 (0)6 252 207 69