Tijdens de eerste editie van Afbouw Vakdagen werd ook voor het eerst de Afbouw Innovatie Publieksprijs uitgereikt. Deze prijs werd uitgereikt aan het bedrijf met, naar mening van de bezoekers, het meest innovatieve product. Van de 11 innovaties kreeg de Shark Twist van Würth de meeste stemmen. Kort geleden spraken wij met Alex Onink, Key Account manager Bouw & Hout en John de Lang, Marketingcommunicatie-Manager bij Würth over hun deelname aan de Afbouw Innovatie Publieksprijs, het tot stand komen van nieuwe innovaties binnen Würth en het belang om te blijven innoveren.
Binnen Würth was Alex degene die de Shark Twist had voorgedragen voor de innovatieprijs. Met redelijk wat vertrouwen zag hij de uitslag tegemoet. “Van tevoren hadden we al goede hoop dat we kans maakten om de prijs te winnen, omdat het een zeer innovatief product is waar niemand anders iets soortgelijks van heeft. We waren echter wel benieuwd waar onze concullega’s mee zouden komen. Zou zo’n kleine plug opvallen ten opzichte van bijvoorbeeld een groot exoskelet? Ons voordeel is dat iedereen binnen de afbouwbranche pluggen gebruikt, dus ik dacht dat we zeker wel in de buurt zouden komen om de award te winnen. En dat is gebleken!”
John legt in het kort uit wat deze plug zo innovatief maakt. “Vorig jaar april hebben wij een universele plug geïntroduceerd. Wat deze plug anders maakt, is dat hij beschikt over twee componenten, waardoor hij bij het monteren op een mooie manier 8-voudig ‘verknoopt’. Dat zorgt voor een groot contactoppervlak in het bouwmateriaal. Met de ETA-classificatie kunnen wij ook aantonen dat deze plug een hoge belasting aankan. Andere voordelen zitten hem in het gebruiksgemak; je hebt namelijk geen hamer nodig voor deze plug. Daarnaast kan de plug worden gebruikt met verschillende soorten schroefdiameters en draadtypes, waardoor de gebruiksvriendelijkheid van deze plug optimaal is. Hij kan in elke bouwstof worden toegepast, zelfs op gips! Met de SharkTwist zit alles letterlijk muurvast.’’
Bij Würth gaat achter de ontwikkeling van een innovatie een heel proces schuil. “In Duitsland hebben wij een ontwikkelingsafdeling die voortdurend bezig is met het doorontwikkelen en innoveren van producten. In dit specifieke geval hadden we al de SharkPro-plug, een eenvoudigere versie van de nieuwe plug. Deze hebben we twee jaar geleden geïntroduceerd, een goed voorbeeld van hoe het team meteen weer begon met het doorontwikkelen van een product. Het verschilt per productgroep hoe snel de ontwikkelingen op elkaar volgen, maar binnen elke productgroep wordt jaarlijks wel iets verfijnd’’
Het belang van het blijven innoveren wordt door Alex bevestigd: “Binnen de branche is er veel concurrentie, dus je moet blijven innoveren. Maar dat mag niet de hoofdgedachte zijn achter innovatie! De gedachte om te innoveren moet zijn; hoe kan ik ons product nog beter toepasbaar maken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ons product nog sneller verwerkt kan worden? We komen vaak op bouwplaatsen waar we vragen krijgen over specifieke problemen. Als we dat horen, moeten we een van onze producten kunnen aanbieden. Als dat niet het geval is, moeten we ervoor zorgen dat dit bij het ontwikkelingsteam terechtkomt. Zij kunnen dan iets nieuws bedenken.’’
John voegt toe: “Het belangrijkste is om naar de markt te blijven luisteren. We hebben heel veel vertegenwoordigers op de weg, alleen al in Nederland ongeveer 300. Van hen krijgen we constant informatie. Daar probeer je zoveel mogelijk naar te luisteren en op te acteren. Dat is denk ik ook de kracht van Würth: we hebben innovatieve producten in verschillende productgroepen. Dankzij onze grote buitendienst blijven we constant in contact met de markt.’’
Welke innovaties op het innovatieplein tijdens Afbouw Vakdagen 2025 zullen staan vindt Alex lastig in te schatten. “Ik denk dat er de komende twee jaar veel gaat veranderen in de afbouwsector. Op dit moment is de afbouw vrij traditioneel, maar mensen beginnen al steeds vaker anders te werken, bijvoorbeeld op het gebied van circulariteit. Ik denk dat op het innovatieplein van 2025 daar veel meer de focus op zal liggen. Hoe wij daar precies op gaan inspelen, zul je vanzelf zien…’’
John licht alvast een tipje van de sluier op wat er in 2024 te verwachten valt van Würth. “Dit jaar komen er innovaties aan op het gebied van boren, een onderdeel wat ook erg belangrijk is in de afbouwbranche. We krijgen een hele nieuwe lijn aan hamerboren en een nieuwe lijn hamerboren met stofafzuiging. In het kader van stofvrij-werken is dat een must. Dat zit er vrij snel aan te komen!’’