Obimex mag zich met recht de eerste Marketing Master van de Afbouw Vakdagen noemen. Voorafgaand aan de eerste editie van dit evenement hebben zij van alle exposanten de meeste voorregistraties binnengehaald. Met Maikel Eshuis, Commercieel Manager bij Obimex, bespreken we de aanpak die tot dit succes heeft geleid. De Afbouw Vakdagen werden gehouden op 8 & 9 november in Evenementenhal Gorinchem.
Wat was jullie communicatieboodschap voor Afbouw Vakdagen?
“We hebben ons niet specifiek gericht op een boodschap over een product of iets dergelijks. In plaats daarvan lag onze focus op het ontmoeten van mensen en het uitbreiden van ons netwerk. We hebben dit op brede schaal gedaan binnen ons databasebestand, met als doel zoveel mogelijk relaties naar Gorinchem te krijgen en zo onze aanwezigheid op de beurs te versterken. Dit hebben we gecommuniceerd onder het mom van: dit is dé beurs waar de afbouwindustrie moet zijn om alle partijen te ontmoeten en op die manier te netwerken.”
Hoe hebben jullie in eerste instantie gezorgd voor voldoende voorregistraties?
“Volgens mij zit het succes in het feit dat we verschillende kanalen hebben ingezet. We hebben ons eigen magazine waarin we veel aandacht hebben besteed aan Afbouw Vakdagen. Daarnaast hebben we actief gebruik gemaakt van onze sociale mediakanalen, waar we relatief veel volgers hebben, en hebben we promotie gemaakt voor de beurs via direct mail. De meeste aanmeldingen zijn hieruit voortgekomen, maar ik denk dat alle drie kanalen uiteindelijk waardevol zijn gebleken voor de aanmeldingen die we hebben ontvangen.”
Maar vervolgens moeten ze ook nog daadwerkelijk de stand van Obimex oplopen..
‘’Wij hebben de standbouw zo ontworpen dat deze heel benaderbaar is. Mensen konden gemakkelijk onze stand in lopen en in contact komen met onze accountmanagers. Elke accountmanager was er de volledige twee dagen, dus de klant kon zijn eigen agenda vullen en zelf bepalen wanneer hij of zij naar de beurs kwam. Wij hebben een drietal producten gepresenteerd. De circulaire wand, die ook op het innovatieplein te zien was, maar ook hout & plaatmateriaal en circulariteit & duurzaamheid. Deze drie pijlers hebben wij gebruikt om de klant mee te nemen in wat wij op het moment als zeer belangrijk beschouwen. Maar het uiteindelijke doel was om te netwerken en contact te leggen met de klant.”
Waarom is het volgens jullie zo belangrijk om zelf relaties uit te nodigen?
Ik ben daar zeker een voorstander van. De voorinschrijvingen geven je een beeld van wat je kunt verwachten. Niet alleen door onze inspanning, maar ook door die van anderen, zie je een heel gemêleerd gezelschap op de beurs, en heb je naast je bestaande klanten ook heel leuke nieuwe relaties gesproken. Ook zijn er relaties waarvan de samenwerking de laatste jaren op een lager pitje heeft gestaan, maar die toch weer hebben geleid tot goede ontmoetingen en nu nieuwe commerciële mogelijkheden bieden. Kortom, daar zijn wij heel tevreden over en we hopen op een nog groter succes in 2025. Daar gaan we natuurlijk voor.’’
Hoe hebben jullie Afbouw Vakdagen verder ervaren?
”Omdat het de eerste keer was, wisten we niet precies wat we konden verwachten. We hadden wel ervaring opgedaan tijdens de Plafond- & Wanddag, maar aangezien dat slechts één dag duurde, hadden we geen volledig beeld van wat een tweedaagse beurs met zich mee zou brengen. Wat zou er op ons afkomen? Gelukkig hebben we veel mensen gesproken, inclusief de leads die we van tevoren hadden benaderd. Soms gebeurt het dat mensen die zich vooraf hebben ingeschreven niet komen opdagen, maar ik heb het gevoel dat er op de beurs een zeer mooie groep afbouwers aanwezig was, en daar zijn we erg blij mee.”